Alles over meterstanden
Iedere klant van een energiebedrijf moet het een keer per jaar doen: de meterstanden doorgeven. Gelukkig wordt dit steeds eenvoudiger, met bijvoorbeeld de komst van de slimme meter. Maar hoe gaat dit precies in zijn werk?
De meterstanden aflezen, bijhouden en doorgeven
Een leverancier baseert de energierekening gedeeltelijk op het energieverbruik van het huis. Om dit verbruik te kunnen bepalen, moeten de meterstanden worden afgelezen en doorgegeven.
Zelf meterstanden doorgeven
Veel mensen geven nog steeds zelf de meterstanden door. Om de meterstanden door te geven, stuurt de energieleverancier een verzoek. Vroeger ging dit met pen en papier op een formulier, maar tegenwoordig kan dit ook online of telefonisch geregeld worden of via de app. Mensen die zijn gewend aan het opsturen van een kaartje met de meterstanden, kunnen dit nog steeds doen. Houd er rekening mee dat er een tijd staat voor het doorgeven van de meterstanden. Het te laat doorgeven van meterstanden heeft gevolgen. Daarover verder op deze pagina meer.
Een slimme meter gebruiken
Een slimme meter is voor veel mensen handig, omdat dit werk bespaart. Een slimme meter geeft namelijk automatisch de meterstanden door aan de leverancier. Het is ook mogelijk deze functie uit te schakelen. In dat geval geeft de klant zelf de meterstanden door aan de energiemaatschappij.
Wie een slimme meter heeft en deze ingeschakeld laat, hoeft zelf niets te doen. Een ander voordeel is dat de meterstanden altijd correct zijn, omdat via een ingebouwde computer wordt doorgegeven wat er op de meter staat. Zo beschikt het energiebedrijf altijd over de meest actuele meterstanden.
Als er een meteropnemer langs komt
Een keer per drie jaar komt er een meteropnemer langs. Een meteropnemer is een medewerker van het energiebedrijf die de meterstanden zelf opneemt. Op die manier wordt fraude voorkomen. Een meteropnemer identificeert zich altijd en de energiemaatschappij stuurt meestal eerst een brief met een afspraak voor het opnemen van de meterstanden.
Wat gebeurt er als ik te laat ben?
Wie te laat is met het doorgeven van de meterstanden, zal dat merken aan de energierekening. De leverancier maakt dan namelijk een schatting van het verbruik. Deze schatting is bindend. Geef de meterstanden op tijd door om te voorkomen dat er te veel gas en stroom in rekening wordt gebracht.
Het is aan te raden een kopie te maken van de opgegeven meterstanden. Zet er ook een datum bij, zodat er nooit vragen zijn over het al dan niet te laat opgeven van de meterstanden.
Geld opzij zetten
Het is een goed idee een extra spaarpotje aan te leggen voor de energierekening. Het kan voorkomen dat een klant een maand geen energienota krijgt. Dan komt er later alsnog een rekening. Door deze maand(en) toch geld opzij te zetten, voorkomt de klant latere betalingsproblemen.
Betalingsproblemen kunnen tot veel ongemak zorgen. Het kan uiteindelijk zelfs tot een afsluiting leiden. Dat is erg extreem, maar het komt wel voor. Daarom is het een goed idee altijd wat geld achter de hand te houden.
Niet-kloppende meterstanden
Wanneer de afrekening binnenkomt, is het een goed idee de meterstanden nog eens goed te controleren. Kloppen de meterstanden op de afrekening niet ongeveer met wat er eerder is doorgegeven? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Denk eerst even terug: is er iets in huis gewijzigd? Zijn alle apparaten wel eens uitgeschakeld? Hoe hoog is het verbruik van de buren? Is dit vergelijkbaar met de meterstanden op de afrekening?
Als blijkt dat de meterstanden niet kunnen kloppen, kan er bezwaar worden ingediend bij het energiebedrijf. Dit moet formeel en schriftelijk gebeuren. Geef aan dat er geen tevredenheid is. Hoe dit moet gebeuren en hoe snel er bezwaar moet worden gemaakt, staat in de Algemene Voorwaarden van de energieleverancier. Er kan eventueel een voorbeeldbrief van de Consumentenbond worden gebruikt in de communicatie met de energieleverancier.
Neemt de energiemaatschappij een beslissing waar de klant het niet mee eens is? Dan is er een mogelijkheid naar de Geschillencommissie Energie te stappen. Deze buigt zich dan over de kwestie.
De meter kapot: en dan?
Het komt zelden voor dat de gas- of elektriciteitsmeter echt stuk is. De meeste problemen kunnen door de klant zelf worden opgelost. In enkele gevallen werkt het display niet meer goed of loopt de meterstand niet meer op. Het kan ook zijn dat de energie die wordt teruggeleverd niet juist gemeten wordt.
Bij problemen met het display is het verstandig eerst de handleiding te bekijken. Deze bieden vaak een oplossing voor het probleem. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de batterij van de meter in bespaarstand staat. In de handleiding staat ook hoe het display weer geactiveerd wordt. Is het display zelf stuk? Dan kan er contact worden opgenomen met de Nationale storingsdienst.
Wanneer de meter geluid maakt, zoemt of bromt, is het verstandig contact op te nemen met de Nationale storingsdienst en een monteur langs te laten komen. In de meeste gevallen vervangt de monteur kosteloos de oude meter door een slimme meter. Voor andere problemen kan ook contact worden opgenomen met de storingsdienst.
Wat gebeurt er met de meterstanden bij een overstap?
Wanneer een klant overstapt, moet deze de meterstanden doorgeven aan de nieuwe leverancier. Het is verstandig hierbij een kopie te bewaren, die voorzien is van een datum. De nieuwe leverancier moet de meterstanden binnen 15 werkdagen na de overstap doorgeven aan de netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en houdt het totale verbruik van alle aangeslotenen bij.
Op basis van de meterstanden maakt de oude leverancier een eindafrekening op. Wanneer de meterstanden niet op tijd zijn doorgegeven, maakt de netbeheerder een schatting. Dit kan in het nadeel van de klant uitvallen. Daarom is het zo belangrijk de meterstanden op tijd door te geven.
Moet ik een andere meter aanschaffen wanneer ik overstap?
In principe hoeft de meter niet vervangen te worden bij een overstap. De hele overstap is feitelijk niets anders dan een administratieve handeling tussen de oude en de nieuwe energieleverancier.
Een overstap is wel een mooi moment om eens te kijken naar het type meter dat nu wordt gebruikt. Er zijn meters met een enkel telwerk en een dubbel telwerk. Beide soorten bestaan uit een draaischijfmeter of hebben een digitaal afleesscherm.
Bij het overstappen naar een andere energieleverancier is het raadzaam aan te geven of er gebruik moet worden gemaakt van de verschillende tarieven voor dag- en nachtstroom. Afhankelijk van de situatie van de afnemer van energie, kan dit voordelig zijn. Wanneer er nog een meter met een enkele draaischijf aanwezig is, biedt de energieleverancier soms aan om een slimme meter te installeren.
Wanneer een slimme meter wordt geïnstalleerd, is een andere meter inderdaad noodzakelijk. Er komt dan een monteur langs die de oude meter vervangt. Met een slimme meter hoeft de klant nooit meer zelf meterstanden door te geven. Dat gebeurt automatisch.
Meterstanden op de jaarafrekening
Een keer per jaar ontvangt de afnemer van energie een jaarafrekening van de energieleverancier. Hier staat op vermeld wat het verbruik was en wat daarvoor betaald moet worden. De energieleverancier berekent dit bedrag aan de hand van de meterstanden. Bij een verhuizing of een overstap, heeft de energiemaatschappij de meterstanden nodig om een eindafrekening te kunnen maken.
Een energiebedrijf moet de klant binnen 8 weken na het doorgeven van de meterstanden een correcte jaarafrekening sturen. De termijn begint te lopen op de datum die in het aansluitingenregister staat. De energieleverancier weet wanneer dit is.
Bij een overstap moet de klant binnen 15 werkdagen na de datum van de overstap of verhuizing de meterstanden doorgeven. Dan ontvangt deze binnen 6 weken een eindafrekening. Op de eindafrekening staan ook de meterstanden. Controleer of de meterstanden kloppen met de getallen die eerder zijn doorgegeven. Op de eindafrekening staat ook of er een schatting heeft plaatsgevonden.
Veelgestelde vragen over meterstanden
Heb je nog een vraag over de meterstanden, bijvoorbeeld over hoe je dit kunt aflezen of hoe je de meterstanden moet doorgeven? Neem dan de onderstaande FAQ door, want hieronder vind je de antwoorden op al jouw vragen!
Hoe lees ik een stroom- en gasmeter af?
Op een analoge dubbeltarief stroommeter staan twee telwerken. Het eerste telwerk toont het daltarief, het tweede telwerk het normaaltarief. Doorgaans is er geen cijfer achter de komma. Het is belangrijk beide meterstanden door te geven. Wie een slimme meter heeft, hoeft vaak niets door te geven, omdat de energiemaatschappij dit zelf kan doen. Wanneer de functie hiervoor is uitgeschakeld, moeten de meterstanden handmatig worden doorgegeven. Druk op de knop op de meter om het display op te lichten. Dan verschijnen de meterstanden een voor een op het display. De meterstanden zijn te herkennen aan de volgende telwerken: Telwerk 1 / T1 / 1.8.1: verbruik daltarief Telwerk 2 / T2 / 1.8.2: verbruik normaaltarief Telwerk 3 / T3 / 2.8.1: teruglevering daltarief Telwerk 4 / T4 / 2.8.2: verbruik daltarief
Hoe geef ik meterstanden door?
Meterstanden kunnen worden doorgegeven via een meterstandenkaart (per post opsturen), of tegenwoordig via een app, online of telefonisch. Sommige energieleveranciers staan zelfs het doorgeven van de meterstanden via sociale media toe. De manier van doorgeven is vaak niet zo belangrijk, als je het maar doorgeeft. Vraag wel altijd om een bevestiging en maak een kopie. Zodra de meterstanden zijn verwerkt, ontvangt de klant hiervan een bericht van de leverancier. Meestal gebeurt dit in de vorm van een brief of een e-mail.
Hoe houd ik de meterstanden laag?
Sjoemelen met de meterstanden mag niet. Het is natuurlijk wel toegestaan om minder energie te verbruiken. Dit doe je door te besparen. Meterstanden geven een inzicht in het energieverbruik, en aan de hand daarvan kan bespaard worden. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuur op de kachel een paar graden lager zetten. Of apparaten echt uitzetten, in plaats van op stand-by laten staan. Energie besparen kan op allerlei manieren. Zo blijft de meterstand laag en betaalt de klant minder voor gas en stroom.
Wanneer en aan wie moeten de meterstanden worden doorgegeven?
De meterstanden moeten een keer per jaar worden doorgegeven: bij de start of het einde van de energielevering of voor de jaarnota. Wanneer er een slimme meter aanwezig is, hoeft de klant zelf geen actie te ondernemen. De energiemaatschappij leest de meterstanden dan zelf uit, op afstand. Sommige klanten van energiebedrijven vrezen voor hun privacy en hebben deze functie uitgeschakeld. In dat geval wil de energiemaatschappij graag alsnog het verbruik weten. Daarom wordt de klant verzocht alsnog de meterstanden op te sturen. Er kan ook een medewerker van het energiebedrijf voor langskomen. Dit gebeurt eens per drie jaar.
Wat is een slimme meter?
Een slimme meter is een digitale meter, die op afstand kan worden uitgelezen. Zo hoeft de klant zelf geen meterstanden meer door te geven. Op die manier krijgt men ook inzicht in het verbruik. Via een maandelijks verbruik- en kostenoverzicht wordt duidelijk op welke manier nog bespaard kan worden. Ook kan met een slimme meter sneller storing opgespoord en opgelost worden.
Kan ik het uitlezen van de meterstanden op een slimme meter uitschakelen?
Standaard wordt de meter een keer per maand uitgelezen. Via de app of de website van de energiemaatschappij kan de uitleesfunctie van de slimme meter worden ingezien. Uitschakelen kan niet. Dat kan alleen de netbeheerder. Om de functie uit te laten schakelen, neemt de klant dus contact op met de netbeheerder in zijn of haar regio, met het verzoek de slimme functie uit te schakelen. De meter werkt dan alleen nog als een normale, digitale meter.
Wanneer geldt het normaal- en daltarief?
Het normaaltarief geldt op werkdagen tussen 07.00 uur en 23.00 uur. Het daltarief geldt ‘s nachts tussen 23.00 uur en 07.00 uur, in het weekend en op officiële feestdagen. In Noord-Brabant en Limburg geldt doordeweeks al om 21.00 uur een daltarief. Klanten kunnen alleen gebruikmaken van deze tarieven als ze een dubbele meter hebben.
Is een enkel- of dubbeltarief voordeliger?
Doorgaans is het daltarief ‘s nachts, in het weekend en op officiële feestdagen rendabel als minimaal 55 procent van het stroomverbruik op deze momenten wordt afgenomen. Anders is het enkeltarief voordeliger, omdat anders meer verbruik wordt afgerekend tegen het hogere normaaltarief. Wie het meeste voordeel wil halen uit het dubbeltarief, kan het best zijn of haar verbruikspatroon aanpassen door zoveel mogelijk te wassen, drogen en schoon te maken op daluren. Wie dat niet wil, kan het best voor een enkeltarief kiezen.
Waarom moeten meterstanden worden doorgegeven?
Meterstanden moeten worden doorgegeven, omdat de energieleverancier deze gebruikt om een jaar- of eindafrekening te maken. Een meter houdt precies bij hoeveel energie er is verbruikt. Maandelijks wordt al een voorschotbedrag betaald. Dit is gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik van het huis. Het kan zijn dat er meer of minder wordt verbruikt dan geschat. De meterstanden laten precies zien wat het verbruik was. De kosten worden dan weer gecorrigeerd bij een jaar- of eindafrekening. Het kan zijn dat de klant moet bijbetalen of geld terugkrijgt.
Wat zijn de meterstanden van een gemiddeld huishouden?
We hebben een overzicht gemaakt van het gemiddeld verbruik per huishoudgrootte in Nederland. De grootte van het huishouden zegt overigens niet alles over het verbruik. Grotere gezinnen kunnen toch minder energie gebruiken dan kleine gezinnen. Dat komt doordat factoren als woonoppervlakte, de soort woning en de mate van isolatie ook een belangrijke rol spelen in het verbruik. De getallen hieronder kunnen dus afwijken van de persoonlijke situatie. Zie het meer als een soort richtlijn. 1-persoonshuishouden > Stroom (kWh):1500, Gas (m3): 1100 2-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 2500, Gas (m3): 1100 3-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4000, Gas (m3): 1500 4-persoonshuishouden > Stroom (kWh): 4500, Gas (m3): 1750 5+persoonshuishouden > Stroom (kWh): 5000, Gas (m3): 2000 Gemiddeld Nederland > Stroom (kWh): 3500, Gas (m3): 1600